zaterdag 30 december 2017

Liefde voor papier: leestips voor het nieuwe jaar!



Sinds enkele jaren houd ik bij welke boeken ik lees (en wil lezen) via Goodreads, en de laatste jaren deed ik ook mee aan de Reading Challenge, waarbij je jezelf een leesdoel oplegt. Die doelstelling is volledig vrijblijvend natuurlijk, maar het heeft me wel al eens tijdens een leesdipje gemotiveerd om toch iets vaker te lezen. Dit jaar haalde ik mijn doelstelling van 25 boeken al halverwege het jaar, dankzij een rustige baby en veel zin om te lezen. Het lezen bleef vlotten en naar het einde van haar jaar begon ik een beetje te hopen mijn doelstelling te verdubbelen. En ja, op de meet is het me gelukt en mag ik 2017 afsluiten met 50 gelezen boeken.




Bij het bereiken van mijn doel aan de start van de zomer gaf ik jullie 5 leestips uit het lijstje boeken dat ik tot dan had gelezen, vandaag geef ik graag 5 nieuwe tips uit de boeken die ik gelezen heb.

Het beste wat we hebben - Griet Op de Beeck


Opnieuw een pijnlijk mooi boek van Griet Op de Beeck. Een boek over de impact die een verleden kan hebben, over doodzwijgen, toedekken, negeren, en hoe datgene wat verzwegen moet worden toch op een of andere manier om aandacht schreeuwt.

"We weten altijd meer dan we onder ogen durven zien, dat werd nog maar eens bewezen. En er betaat niet zoiets als vergeten. Dat waarnaar niet wordt gekeken, verschuilt zich in de schemerzone waar keuzes worden aangestuurd en verdriet zich niet weg laat wuiven."


Thirteen Reasons Why - Jay Asher


De serie die zich baseerde op het boek heb ik niet gezien waardoor ik zonder veel verwachtingen en zonder vergelijkingsmateriaal kon lezen. Ik vond het een heel heftig boek. Ik merk dat sommigen het boek zien als een verheerlijking van zelfmoord maar zo komt het bij mij helemaal niet over. Integendeel, ik zie in dit boek hoe wij er vaak niet in slagen om te zien wie hulp nodig heeft, of als we het zien hoe moeilijk het is werkelijk te helpen. En ook dat het ons niet altijd lukt op een directe manier om hulp te vragen, maar dat we in plaats daarvan via indirecte signalen aangeven dat het niet goed met ons gaat. Het boek illustreert - voor mij - hoe die indirecte signalen vaak niet (voldoende) gezien worden en dus ook de hulp achterblijft.

"If you hear a song that makes you cry and you don't want to cry anymore, you don't listen to that song anymore. But you can't get away from yourself. You can't decide not to see yourself anymore. You can't decide to turn off the noise in your head."


Stoner - John Williams


Alhoewel ik de eerste honderd bladzijdes niet zo zeker was dat ik dit boek goed ging vinden trok het me toch aan. De wereldvreemde Stoner wekte sympathie bij me op, en hoe meer anderen hem leken tegen te werken hoe meer ik ging meevoelen met hem en ging hopen dat zijn verhaal uiteindelijk een positief einde zou krijgen. Hoe verder ik vorderde in het boek, hoe meer moeite ik had om het neer te leggen.

"He was forty-two years old, and he could see nothing before him that he wished to enjoy and little behind him that he cared to remember."


Het Winterpaleis - John Boyne


Ik las het boek als een romantisch sprookje waarbij we Georgy Jachmenev volgen in zijn reis naar zijn verleden in een woelig Rusland en zijn verboden liefde voor een Russische prinses.  Het verhaal is zeker niet erg realistisch en bevat nogal wat toevalligheden, maar dat kon mijn leesplezier niet bederven. Het verhaal wordt niet-chronologisch verteld, maar het blijft gemakkelijk en vlot om te lezen.


De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson


Een boek dat - denk ik -  niet iedereen zal bekoren maar zelf vond ik het erg onderhoudend. Het hoofdpersonage, de 100-jarige Allan, wekt bij mij sympathie op en deed me vaak glimlachen door zijn houding. De verhaallijn van zijn avontuur is zeker niet de sterkste ooit, maar door de afwisseling met de verhaallijn uit Allan's verleden dat verweven is met allerlei historische personen en gebeurtenissen vond ik het erg onderhoudend om te lezen en was ik toch steeds weer benieuwd hoe beide verhaallijnen verder zouden ontwikkelen.

"People could behave how they liked, but Allan considered that in general it was quite unnecessary to be grumpy if you had the chance not to."




Stellen jullie jezelf een leesdoel op voor 2018? En wat waren voor jullie de beste boeken die jullie in 2017 lazen? Tips zijn altijd welkom!

4 opmerkingen:

  1. Prachtig dat je ook nog veel kan lezen. In 2017 heb ik ook weer een heel aantal boeken gelezen, waaronder enkele van Griet Op de Beeck en ook het boek van Jonas Jonasson, waarvan de verfilming afgelopen vrijdag op TV was. Het boek vond ik stukken beter. Doe zo verder Tamara, ik probeer het ook te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is leuk zoveel te kunnen lezen, maar ik weet ook dat er weer periodes zullen zijn dat ik er minder aan toe kom, en dat is ook oke. Maar op dit moment geniet ik ervan!

      Verwijderen
  2. Opnieuw een mooi lijstje, ik heb me net lid gemaakt van goodreads en ga het eens proberen om alles daar op te lijsten, manlief was voor zichzelf een lijstje aan het maken met boeken die hij gelezen had en zit hier intussen ook naast mij op goodreads alles uit te zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ook op Goodreads bent, ik vind dat echt een fijne site, eentje die niet al teveel tijd in beslag neemt, maar waar je wel goed kan bijhouden wat je leest en/of wilt lezen. Af en toe schrijf ik er een review, maar dat is voor mij geen must.

      Verwijderen